0
0

کارگروه پیشگیری از مسمومیت با قارچ های وحشی تشکیل می شود

602 بازدید

معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی در نامه ای به سازمان های جهادکشاورزی 16 استان دستور داد کارگروه پیشگیری از مسمومیت با قارچ های وحشی تشکیل دهند.

 

روز سه شنبه 7/12/1397  «محمدعلی طهماسبی» در این نامه یادآور شد: در بهار امسال به دلیل مسمومیت های ناشی از برداشت و مصرف قارچ های وحشی از عرصه های مرتعی و جنگلی، مشکلات متعددی برای هموطنان در برخی استان ها ایجاد شد.
به گفته طهماسبی، یکی از عواملی که می توانست تا حدودی از وقوع مسمومیت ها و مرگ هموطنان پیشگیری کند، اطلاع رسانی و ارائه هشدارهای لازم به مصرف کنندگان درباره خطر مصرف قارچ های وحشی (سمی) بود.
وی افزود: وقوع این مسمومیت ها، موجب تردید در مصرف قارچ های خوراکی پرورشی، افت قیمت و ضرر و زیان به تولیدکنندگان این قارچ ها شد.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: برای پیشگیری از وقوع دوباره این مشکل، در سال 98 و سال های آتی و پیش بینی تمهیدات و اقدامات اجرایی لازم با هماهنگی سازمان ها و دستگاههای اجرایی مرتبط، برنامه اجرایی «پیشگیری از وقوع مسمومیت های ناشی از قارچ های وحشی در استان های هدف» با تشکیل یک کارگروه مشترک در این معاونت، تدوین شده است.

به گفته طهماسبی، با توجه به هماهنگی و مکاتبات به عمل آمده با دفتر امور مراتع و دفتر آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، لزوم برنامه ریزی فعالیت های آموزشی و ترویجی برای اجرای این برنامه به ادارات منابع طبیعی استان ها اعلام شد.
معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: باید کارگروه ویژه پیشگیری از وقوع مسمومیت های قارچ های وحشی به ویژه با هماهنگی و مساعدت استانداری ها تشکیل شود.
این نامه به سازمان های جهادکشاورزی استان های گلستان، زنجان، کرمانشاه، همدان، لرستان، ایلام، اصفهان، کردستان، قزوین، اردبیل، آذربایجان شرقی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان و آذربایجان غربی ارسال شده است.
به دلیل افزایش میزان بارندگی ها و رویش قارچ های سمی در عرصه های مرتعی در بهار امسال، بیش از یک هزار نفر در پنج استان‌ غربی کشور به دلیل مصرف قارچ سمی مسموم و راهی بیمارستان شدند که بیش از 15 نفر آنان جان باختند؛ 50 گونه قارچ سمی در ایران شناسایی شده است که چهار گونه آن مرگبار است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://yektafarm.com/?p=1284
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
yekta_admin
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد کارگروه پیشگیری از مسمومیت با قارچ های وحشی تشکیل می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.