0
0

واحد تحقیقات قارچ در پژوهشکده سبزی و صیفی کشور آغاز به کار کرد

885 بازدید

واحد تحقیقات قارچ از روز چهارشنبه مورخ 12/10/1397 در موسسه علوم باغبانی و پژوهشکده سبزی و صیفی کشور بطور رسمی آغاز به کار کرد.

 

مدیر گروه کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی در دومین نشست هم اندیشی تحقیقات قارچ خوراکی کشور در دزفول گفت: پرداختن به مسایل و مشکلات حوزه پرورش قارچ با هدف توجه به امنیت غذایی کشور ضروری است چرا که در جلب سرمایه، صادرات، ارزآوری و اشتغالزایی تاثیر بسزایی دارد و می تواند در ارزآوری برای واردات کالاهای اساسی کشور موثر باشد.
غلامرضا تقوی افزود: در حالیکه در شرایط اقتصادی کنونی سرمایه ها به سمت ارز پیش می روند باید تلاش کرد این سرمایه ها را در جهت تولید قارچ و امنیت غذایی کشور به کار گرفت.
وی اظهار داشت: باید با ابزار تحقیقات آمادگی لازم برای شکار فرصت ها و مقابله با تهدیدها را داشته باشیم به همین منظور به طور رسمی واحد تحقیقات در زمینه قارچ را راه اندازی می کنیم که در راستای عملیاتی کردن این امر محققانی جذب شدند.
وی با بیان اینکه مشکل مکان و جایگاه برای تجهیز توسط واحد تحقیقات در پژوهشکده سبزی و صیفی رفع شد، افزود: ساختار، زیرساخت ها و تقاضا مهیا بوده و امید است با هدف اقتصادی کردن واحدهای تولیدی، تامین نهاده های موردنیاز و افزایش صادرات این واحد تحقیقاتی پیش رود.
مدیر گروه کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی تولید قارچ را یکی از مولفه های تامین امنیت غذایی دانست و گفت: ضایعات بخش کشاورزی در روند تولید قارچ مورد استفاده قرار می گیرند لذا به همین منظور دومین نشست هم اندیشی در خصوص بررسی مشکلات و مسایل قارچ در کنار محققان، مجریان و پژوهشگران در دزفول برگزار و اولویت ها ذکر شد.
وی افزود: تولیدکنندگان و در راس آن بخش خصوصی و تولیدکنندگان بخش خصوصی نیازهای خود را در این نشست بیان کردند و نشان دادند بخش خصوصی با برنامه و مطالبه گر است لذا مسئولان باید پاسخگو باشند و برای رفع نیازها، درخواست ها و تقسیم کار اقدام و به تعهدات خود عمل کنند.
تقوی با بیان اینکه ایجاد مرکز تحقیقاتی قارچ با کمترین صرف هزینه اعتبار دولتی همراه است، اظهار امیدواری کرد در آینده شاهد نتایج خوب ایجاد این مرکز باشیم.

** تنوع بخشی به تولید قارچ یکی از اولویت های تحقیقاتی است
رئیس پژوهشکده سبزی و صیفی موسسه تحقیقاتی باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز به اهمیت پرورش قارچ و نقش آن در استفاده بهینه از آب اشاره کرد و گفت: قارچ محصولی است که در تمام فصول سال تولید می شود و با 25 لیتر آب می توان یک کیلوگرم قارچ تولید کرد این درحالی است که برای تولید یک کیلوگرم سیب زمینی 630 لیتر آب نیاز است.
محسن خدادادی به وضعیت تولید قارچ در دنیا اشاره کرد و افزود: چین، ایتالیا، آمریکا، هلند و لهستان بالاترین میزان تولید قارچ در دنیا را دارند و ایران در رتبه هفتم قرار دارد و متاسفانه صادرات کشور ایران نیز بسیار ناچیز است.
وی نبود تنوع در انواع کشت را از مشکلات مهم در پرورش قارچ کشور دانست و اظهار داشت: این امر باید در اولویت تحقیقات صنعت قارچ قرار گیرد.
خدادادی افزود: استان های تهران، البرز، اصفهان و خراسان رضوی در تولید قارچ در کشور در رتبه های اولیه هستند و 50 درصد قارچ کشور در استان های تهران و البرز تولید می شود.
وی با بیان اینکه فرآوری قارچ در کشور مغفول مانده است، گفت: باید فکری برای خاک پوشی قارچ شود و تحقیقاتی در زمینه کاهش ضایعات انجام شود.

** خاک پوششی و بیماری ها چالش های قارچ کاران کشور است
رئیس پژوهشکده سبزی و صیفی موسسه تحقیقاتی باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: باید روی صادرات و صادرمحور کردن قارچ در کشور کار شود که در این خصوص تنوع بسته بندی ضروری است.
وی با بیان اینکه در زمینه تحقیقات قارچ در کشور عقب هستیم، افزود: 37 محصول در پژوهشکده سبزی و صیفی برای پژوهش وجود دارد که قارچ نیز امروز به این پژوهش ها اضافه شد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ خوراکی کشور نیز گفت: نخستین چالش ما در کشور در زمینه قارچ، ژنتیک قارچ است که امیدواریم در آینده در بهبود ژن قارچ و ماندگاری آن پژوهش هایی انجام شود.
محمد حسن افشار افزود: تولید کمپوست (بستر غذایی قارچ) با وجود تکنولوژی واحد تولید با جابجا شدن از یک واحد به واحد دیگر متفاوت است و در آینده خاک پوششی قارچ به عنوان یکی از چالش های قارچ کاران کشور تبدیل خواهد شد که باید در این خصوص چاره اندیشی شود.
وی گفت: خاک پوششی قارچ در جنگل ها وجود دارد ولی به دلایل زیست محیطی اجازه بهره برداری از این منابع را نداریم لذا باید فکری کرد تا کمپوست مصرفی به چرخه تولید بازگردد و به عنوان خاک پوششی استفاده شود که این فعالیت اکنون در شرکت جلگه دز دزفول انجام می شود.
افشار بیماری ها را چالش دیگر قارچ کاران کشور عنوان کرد و افزود: این بیماری ها خسارت های هنگفتی به قارچ کاران وارد می کنند به طوری که در برخی موارد بیماری ها 50 درصد راندمان تولید قارچ را کاهش می دهند ضمن اینکه در فصل گرم سال نیز راندمان تولید کاهش می یابد.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقاتی فنی مهندسی کشاورزی نیز با بیان اینکه تحقیقات در زمینه قارچ نیازمند همت گروهی است، گفت: تعداد یکهزار و 789 نوع قارچ خوراکی و 789 نوع قارچ دارویی در دنیا شناسایی شده است.
اصلان عزیزی افزود: 75 درصد قارچ دنیا در چین تولید می شود و این کشور از این طریق 3.48 بیلیون دلار سالانه صادرات دارد که این میزان از کل صادرات نفتی ما بیشتر است.
وی به بخشی از اولویت های تحقیقات قارچ در کشور اشاره کرد و گفت: معرفی مواد جایگزین غلات در تولید اسپان، معرفی روش های کنترل بیولوژیک آفات و بیماری ها در کشت قارچ، معرفی بسته هوشمند برای بسته بندی ها و جداسازی مواد موثر از ضایعات قارچ برای مصارف دارویی و غذایی را از اولویت های تحقیقاتی در زمینه قارچ در کشور می باشند.
وی افزود: تحقیقات در زمینه قارچ جزو سرمایه های دولتی هستند که هزینه آنها توسط دولت تامین می شود.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://yektafarm.com/?p=830
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
yekta_admin
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد واحد تحقیقات قارچ در پژوهشکده سبزی و صیفی کشور آغاز به کار کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.